Wiceprezydent Warszawy do wiceprzewodniczącej Rady Warszawy w sprawie infrastruktury kanalizacyjnej w osiedlu Sadul. Co na to Dzielnica Wawer tj. jej zarząd (burmistrz) i rada (radni)?

Wiceprezydent Warszawy J. Dąbrowski odpowiedział w piśmie z 11.04.2014 wiceprzewodniczącej Rady Warszawy E. Masny na jej interpelację w sprawie wezwania z Rady Osiedla Sadul do Rady m.st. Warszawy (i innych podmiotów) odnośnie do infrastruktury kanalizacyjnej (oczyszczalni i sieci) w osiedlu Sadul (patrz interpelacja E. Masny z 26.03.2014).

Spółdzielnia „MSM ZWAR – pisze zastępca prezydenta Warszawy – nie jest właścicielem sieci, lecz jedynie administratorem”. Nie wyjaśnia jednak, co to znaczy i jakie powoduje skutki prawne dla MSM ZWAR oraz odbiorców usług tej spółdzielni (np. w sprawie awarii kanalizacji w świetle drogi publicznej – patrz wpis: Awaria sieci kanalizacyjnej na ul. Gajowej. Nikt nie chce pomóc mieszkańcom!  oraz wpis: Awaria sieci kanalizacyjnej na ul. Gajowej nadal nienaprawiona. Władze dzielnicy i miasta nie podejmują działań). Zastępca prezydenta pisze dalej: „Właścicielem sieci i oczyszczalni był inwestor, czyli Dzielnica Praga Południe” (patrz: umowa z 1989 roku między MSM ZWAR i Dzielnicą Praga Południe). „MSM ZWAR – dodaje zastępca prezydenta – nie jest też właścicielem oczyszczalni”, i wyjaśnia: „W Urzędzie Wawer brak jest dokumentów przekazania przedmiotowej infrastruktury”. Jak to możliwe? Dlaczego brak jest dokumentów przekazania przedmiotowej infrastruktury w ramach umowy z 1989, skoro MSM ZWAR od lat pobiera opłaty za ścieki od mieszkańców osiedla? MSM ZWAR była wówczas inwestorem zastępczym.

Wyjaśnienie zastępcy prezydenta, że „MSM ZWAR nie jest też właścicielem oczyszczalni, a jedynie posiadaczem budowli” jest o tyle ciekawą interpretacją, że MSM ZWAR w 2010 r. napisała w piśmie MSM/1841/2010 do burmistrza Wawra: „Oczyszczalnia ścieków stanowi majątek Spółdzielni. Obecna wartość oczyszczalni, wg wartości księgowej, wart ok. 1.000.000, -zł”.

Ponadto Biuro Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, na które powołuje się zastępca prezydenta, napisało do Rady Osiedla Sadul: „Na podstawie przeanalizowanych dokumentów (Decyzja Wojewody nr 44554 z dnia 13.06.1994r. oraz KW nr WA6M/00303197/0) stwierdzić należy, że MSM ZWAR nie jest właścicielem oczyszczalni. Analizowane dokumenty nie potwierdzają tego, aby MSM ZWAR przysługiwało prawo własności oczyszczalni”.

Na pytanie: „Na jakiej podstawie MSM ZWAR może utrzymywać, że sieć kanalizacyjna nie stanowi jej własności, skoro Wydział Infrastruktury Dzielnicy Wawer utrzymuje, że właścicielem sieci i oczyszczalni jest inwestor, czyli MSM ZWAR?” oraz odnośnie do wyjaśnienia, że „MSM ZWAR stwierdza, że wszystkie dane dotyczące sieci oraz oczyszczalni ścieków powinny być w Urzędzie Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy?”, Biuro Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy odpowiada: „W tym zakresie odpowiedzi powinna udzielić Dzielnica. Przedłożone dokumenty nie zawierają informacji w tym zakresie”. Co na to Dzielnica Wawer? Jej zarząd (burmistrz) i rada (radni)?

Ponadto Biuro Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy uważa, że: „Jako posiadacz urządzeń służących do odprowadzania ścieków [podmiot] ponosi odpowiedzialność przewidzianą w art.434 kc i 435 kc. Brak własności po stronie posiadacza nie zwalnia z odpowiedzialności prawnej wynikającej z ww. przepisów. Posiadacz budowli odpowiada według art. 434 kc: „Za szkodę wyrządzoną przez zawalenie się budowli lub oderwanie się jej części odpowiedzialny jest samoistny posiadacz budowli, chyba że zawalenie się budowli lub oderwanie się jej części nie wynikło ani z braku utrzymania budowli w należytym stanie, ani z wady w budowie. Ponosi także odpowiedzialność z art. 435. § 1 kc w myśl, którego „Prowadzący na własny rachunek przedsiębiorstwo lub zakład wprawiany w ruch za pomocą sił przyrody (pary, gazu, elektryczności, paliw płynnych, itp.) ponosi odpowiedzialność za szkodę na osobie lub mieniu, wyrządzoną komukolwiek przez ruch przedsiębiorstwa lub zakładu, chyba że szkoda nastąpiła wskutek siły wyższej albo wyłącznie z winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności”.

Biuro Infrastruktury wskazuje również, że nieruchomości budynkowe z uwagi na to, że są częściami składowymi gruntu nie mogą stanowić przedmiotu odrębnej własności i innych praw rzeczowych według art. 48 i 47 § 1 k.c. Z kolei art. 49 k.c. ogranicza zasięg reguły wynikającej z art. 48 k.c. Pewne rodzaje urządzeń związanych z gruntem, jak: urządzenia do doprowadzania (i odprowadzania) wody, pary, gazu, energii elektrycznej itp., wyjątkowo nie stanowią części składowych gruntu, z którym są połączone. Dzieje się tak, jeżeli urządzenia te wchodzą w skład przedsiębiorstwa (w znaczeniu przedmiotowym – art. 55 k.c.). Przepis art. 49 § 1 k.c. przesądza tylko o tym, że urządzenia w nim wymienione nie należą do części składowych gruntu z chwilą, gdy weszły w skład przedsiębiorstwa przesyłowego. Nie reguluje on natomiast sposobu uzyskania tytułu prawnego do tego urządzenia przez prowadzącego przedsiębiorstwo przesyłowe. Wejście w skład przedsiębiorstwa przesyłowego oznacza tylko, że stało się ono elementem składowym tego przedsiębiorstwa, co nie jest równoznaczne z przeniesieniem własności (Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 19 października 2011 r. w sprawie II CSK 80/11). W opiniowanym przypadku przedstawione dokumenty nie wskazują, aby oczyszczalnia ścieków, zlokalizowana na działce 67/2 i sieć kanalizacyjna, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, stanowiła własność MSM ZWAR.

W 2006 roku Biuro Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy poinformowało pismem (znak: IN.EO.703/11/06), że „ze względu na położenie obiektu, tj. na terenie Dzielnicy Wawer, oraz fakt, że inwestycja została zrealizowana przez ówczesną Dzielnicę Warszawa Praga Południe, Biuro Infrastruktury stoi na stanowisku, że właściwa komórka organizacyjna Urzędu m.st. Warszawy, tj. Wydział Infrastruktury dla Dzielnicy Wawer, powinna podjąć działania zmierzające do przekazania tego obiektu”. Podobne stanowisko zajęło w 2013 MPWiK, które wskazało Radzie Osiedla Sadul, że należy zwrócić się z wnioskiem do Dzielnicy Wawer o przejęcie infrastruktury kanalizacyjnej (oczyszczalni i sieci) w osiedlu Sadul i przekazanie jej do eksploatacji MPWiK. Rada Osiedla to uczyniła (patrz: kopia wezwania w piśmie do Rady Warszawy).  Takie rozwiązanie uwzględnił również wspomniany wyżej zastępca prezydenta Warszawy. Ponadto MSM ZWAR pismem z 13.07.2011 (znak: MSM/1749/2011) poinformowała o przekazaniu dokumentacji w sprawie infrastruktury kanalizacyjnej w osiedlu Sadul do MPWiK. Wiedzą o tym władze Dzielnicy Wawer. Dlaczego więc nie wsparły tego wniosku MSM ZWAR (do MPWiK), ani nie odpowiedziały pozytywnie na wezwanie Rady Osiedla Sadul w tej sprawie? Dlaczego władze te nie przychodzą z pomocą mieszkańcom osiedla Sadul? Dlaczego wciąż mieszkańcy tego osiedla są lekceważeni przez wawerski samorząd w tym względzie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *