Co z odwodnieniem ulicy Lucerny?

Ulica Lucerny jest jedną z głównych dróg w dzielnicy Wawer. Zastosowany sposób odwodnienia tej ulicy niczym nie róźni się jednak od wiejskich uliczek. Rozwiązaniem tym są przydrożne rowy odwadniające. Między innymi z uwagi na jednostronne i jedynie punktowe zlokalizowanie tych rowów wzdłuż ulicy Lucerny system ten jest mocno nieefektywny nawet podczas niewielkich opadów deszczu czy roztopów. Szczególnie problematyczne jest to przy skrzyżowaniu ul. Lucerny z ul. Mielecką i Antenową oraz na odcinku pomiędzy ul. Węglarską a Klubem Kultury Zastów. W sytuacjach większych opadów deszczu problemy z nadmiarem wody w ulicy Lucerny paraliżują komunikację w dużej części dzielnicy Wawer. I tak jest od lat.

Sądziłem, że wraz z pojawieniem się przybytku nowoczesnej cywilizacji jakim jest kanalizacja sanitarna kompleksowo zrealizowany zostanie system odwodnienia tej ulicy. Dla uzyskania konkretów w tej sprawie zapytałem o to w Zapytaniu z dnia 30 września 2015 roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie w odpowiedzi z dnia 9 listopada 2015 roku poinformował mnie, że kanalizacja sanitarna w ulicy Lucerny jest budowana przez Spółkę MPWiK i że to inwestor budowy kanalizacji nie zadbał o to, aby przewidzieć odwodnienie ulicy Lucerny w ramach tej budowy. Zapytałem zatem o to przedstawiciela Spółki MPWiK obecnego na Komisji Inwestycyjnej Rady Dzielnicy Wawer w dniu 18 listopada 2015 roku, Panią Ewę Lewandowską – kierownika Wydziału Inwestycji. Uzyskałem informację, iż utrzymanie ul. Lucerny jest zadaniem Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie i to właśnie w kompetencjach tej jednostki leży odwodnienie tej ulicy. Mamy zatem standardową, aczkolwiek niedopuszczalną sytuację, iż nikt nie chce się przyznać do odpowiedzialności za realizację odwodnienia ulicy. Nie ma jednostki m.st. Warszawy odpowiedzialnej za rozwiązanie istniejącego problem braku prawidłowego odwodnienia ulicy Lucerny.

A pozostawienie obecnego systemu rowów przydrożnych dla tak ważnego ciągu komunikacyjnego jakim jest ulica Lucerny absolutnie nie jest uzasadnione.

Zgodnie z „Programem Rozwoju Tras Rowerowych w Warszawie do 2020 roku” w ciągu ulicy Lucerny planowana jest budowa ścieżki rowerowej. Rowy przydrożne zajmują miejsce w pasie drogowym, które może być niezbędne do budowy planowanej drogi dla rowerów.

Wskutek systematycznego zwiększania się ruchu kołowego w tej ulicy realizowane są tam obecnie azyle przy przejściach dla pieszych dla zwiększenia bezpieczeństwa uczestników ruchu. To też zabiera odrobinę miejsca w pasie drogowym (abstrahując zupełnie od tego, że budowa tych azyli idzie jak „po gruzie”, a skończyć miała się przecież na wiosnę bieżącego roku).

Zwróciłem się z wnioskiem z dnia 25 listopada 2015 roku o realizację kompleksowego odwodnienia całej ulicy Lucerny poprzez budowę dedykowanej kanalizacji burzowej do Kanału Nowej Ujście lub poprzez odprowadzanie wód opadowych i roztopowych do ogólnospławnej sieci kanalizacyjnej w ulicy Lucerny, która na odcinku od ul. Trakt Lubelski do ul. Mydlarskiej została już wybudowana, a na odcinku od ul. Mydlarskiej do ul. Mrówczej będzie budowana w najbliższym czasie (przetarg i rozpoczęcie budowy w 2016 roku).

 

1 komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *