Dalsze szczegóły i działania w sprawie masztów przy ul. Lucerny

Parlament Europejski: „dopuszczalne wartości miar ekspozycji obywateli na pola elektromagnetyczne są przestarzałe.” Wawerskie osiedla interweniują u Prezydenta Warszawy i Ministerstwa Środowiska w sprawie rozbudowy stacji bazowych telefonii komórkowej na działce WSH „Fala” przy ul. Lucerny.

Wawerskie osiedla Zerzeń i Sadul zwróciły się za pośrednictwem przedstawicieli organów osiedlowych do Prezydenta Warszawy, Ministerstwa Środowiska, Biura Ochrony Środowiska (BOŚ), Zarządu Dzielnicy Wawer i Wydziału Ochrony Środowiska w Urzędzie Dzielnicy Wawer o interwencję w sprawie rozbudowy stacji bazowych telefonii komórkowej przy ul. Lucerny na terenie WSH „Fala”. Wniosek o interwencję z 12.06.2014 został złożony w związku z zawiadomieniem Wydziału Architektury i Budownictwa (WAB) o postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę. Przedstawiciele osiedli zwrócili się do WAB o udostępnienie dokumentacji w sprawie inwestycji (budowy stacji bazowych) na podstawie ustawy o dostępie do informacji, bowiem budowę masztu zakwalifikowano i opisano w zawiadomieniu jako inwestycję celu publicznego. Niestety, Urząd Dzielnicy, konkretnie naczelnik WAB, A. Celińska, nie udzielił pełnej informacji, tłumacząc swoją decyzję o wstrzymaniu części dokumentów z powodu ochrony praw autorskich – czytaj odpowiedź WAB z 06.06.2014 na wniosek o udzielenie informacji publicznej. WAB udostępnił jedynie trzy dokumenty: kopie projektu zagospodarowania dla stacji bazowej PLAY oraz… kopię pisma BOŚ z 2011 w sprawie w sprawie wymogów uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach odnośnie do ww. stacji bazowych. W związku z tym przedstawiciele osiedla zwrócili się ponownie z wnioskiem o udzielenie informacji publicznej, tym razem do BOŚ (czytaj: Wniosek do BOŚ z dnia  12.06.2014) oraz Wydziału Ochrony Środowiska w Urzędzie Dzielnicy Wawer (czytaj: Wniosek do WOŚ z 12.06.2014).

Ponadto BOŚ wyjaśnił, że od pewnego czasu decyzje o wymogach dotyczących środowiskowych uwarunkowań zostały przekazane do dzielnic (wydziałów ochrony środowiska) Uchwałą nr XLVI/1422/2008 Rady Warszawy o przekazaniu kompetencji do dzielnic z 2008 roku oraz z Uchwałą nr XCIII/2729/2010 Rady Warszawy z 2010 roku. W uchwale z 2010 r. napisano: „przyjmowanie zgłoszeń instalacji, z których emisja nie wymaga pozwolenia, mogących negatywnie oddziaływać na środowisko, a także wydawanie decyzji o zgłoszeniu sprzeciwu co do rozpoczęcia eksploatacji instalacji”. Ponadto na stronie internetowej Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Dzielnicy Wawer napisano w punkcie 15: „wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 34, 60, 67, 68 i 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397)”. Dlatego też przedstawiciele osiedli zwrócili się do Wydziału Ochrony Środowiska w Urzędzie Dzielnicy Wawer z wnioskiem w sprawie ww. stacji bazowych. Warto zauważyć, że w punkcie 16 informacji na wspomnianej stronie internetowej Urzędu Dzielnicy Wawer również napisano, że do kompetencji dzielnicowego Wydziału Ochrony Środowiska należy „sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska w zakresie zadań i kompetencji przekazanych do wykonywania dzielnicom.” Urzędnik ww. wydziału poinformował, że musi to sprawdzić i żeby napisać pismo. Pismo zostało więc złożone, co więcej poinformowano wawerski Wydział Ochrony Środowiska o piśmie do innych władz w sprawie zagrożeń związanych z działaniem istniejących – przy ul. Lucerny i ul. Mrówczej – anten telefonii komórkowych, które emitują pole elektromagnetyczne potencjalnie groźne dla zdrowia i życia ludzkiego – czytaj ostrzeżenia zawarte w uchwale Parlamentu Europejskiego z 2008. W uchwale Parlamentu Europejskiego wyraźnie zaznaczono w punkcie 22, „że dopuszczalne wartości miar ekspozycji obywateli na pola elektromagnetyczne są przestarzałe, ponieważ nie zostały dostosowane po przyjęciu zalecenia Rady 1999/519/WE z dnia 12 lipca 1999 r. w sprawie ograniczenia narażenia ogółu społeczeństwa na pola elektromagnetyczne (0 Hz do 300 GHz), nie uwzględniają rozwoju technologii informacyjnych i komunikacyjnych, zaleceń Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska ani zaostrzonych norm emisji przyjętych np. w Belgii, we Włoszech czy w Austrii oraz nie uwzględniają kwestii grup szczególnie narażonych, takich jak kobiety w ciąży, noworodki i dzieci”.

Budowa kolejnej stacji bazowej wraz z masztem przy ul. Lucerny skumuluje moc pola elektromagnetycznego w tym rejonie. Niestety urzędnicy rozpatrują wnioski o pozwolenie na budowę stacji (anten) bazowych dla każdej z nich osobno. Nie biorą pod uwagę kumulacji emisji pól elektromagnetycznych. Na planowanym maszcie zamierza się zamontować 6 anten sektorowych 120st o mocy 4330W każda oraz 3 anteny o mocy 3300W każda. Moce w poszczególnych kierunkach będą sumą 4330+4330+3300. Przyjmując, że moc pojedynczego telefonu komórkowego nie może przekraczać 1W, można to porównać do sytuacji, gdyby tylko na tym jednym maszcie naraz zainstalowano i uruchomiono ok.35 tys. telefonów komórkowych. Tyle anten telefonii komórkowej w jednym miejscu to zbyt dużo i niebezpiecznie dla mieszkańców. Czy to jest zrównoważony rozwój? Dlaczego w rejonie Zerznia, Sadula i Wawra stawia się tyle anten w okolicy osiedli zamieszkanych przez tyle tysięcy ludzi? Czy jest to eksperyment laboratoryjny? Radość, Falenica i Aleksandrów protestują już przeciwko jednej stacji bazowej (jeden maszt) – czytaj wpis: Wnioski osiedla Sadul i Zerzeń do WIOŚ i RDOŚ w sprawie stacji bazowych przy Lucerny.  Urząd Dzielnicy Wawer (WAB) nie udostępnił kopii dokumentacji o mocy planowanych anten, choć w czasie spotkania z naczelnikiem WAB przedstawiciele osiedli zauważyli taki dokument.

Niebezpieczeństwa, które wynikają z powiązania z polami elektromagnetycznymi i nadajnikami telefonii komórkowych, to: nowotwory, mutacje genetyczne, zaburzenia pamięci, utrudnienia w nauce, zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD), bezsenność, choroby mózgu, zaburzenia równowagi hormonalnej, bezpłodność, demencje, powikłania sercowe.

W ustawie z 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska w art. 47 napisano: „W postępowaniu w sprawie oceny oddziaływania na środowisko określa się, analizuje oraz ocenia: 1) bezpośredni i pośredni wpływ danego przedsięwzięcia na: a) środowisko oraz zdrowie i warunki życia ludzi„. W Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r., w art. 68 zapisano: „1. Każdy ma prawo do ochrony zdrowia, 2. Władze publiczne są obowiązane do zwalczania chorób epidemicznych i zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska”, oraz w art. 74: „1. Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwa ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom, 2. Ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych, 3. Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska, 4. Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony poprawy stanu środowiska”. W uzasadnieniu z wyroku z dnia 9 lipca 2004 roku (sygn. akt 7/IV SA, 3475/02) oraz z dnia 17 grudnia 2002 roku (sygn. akt IV SA 2807/01) Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie stwierdzono, że „wydając decyzje organ powinien opierać się na okolicznościach faktycznych, a nie na domniemaniu, iż w przedmiotowej sprawie […] szkodliwe oddziaływanie promieniowania jest teoretycznie wykluczone”. W ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych, w art. 38 napisano: „1. Na obszarze uzdrowiska lub obszarze ochrony uzdrowiskowej wydziela się trzy rodzaje stref ochronnych, oznaczone literami „A”, „B” i „C”: 1) w strefie ochronnej „A” zabrania się: j) lokalizacji trwałych i tymczasowych obiektów i urządzeń, które mogą utrudniać lub zakłócać przebywanie pacjentów na tym obszarze, a w szczególności: stacji bazowych telefonii komórkowej, stacji nadawczych radiowych i telewizyjnych, stacji radiolokacyjnych i innych emitujących fale elektromagnetyczne, 2) strefie ochronnej „B” zabrania się: c) lokalizacji i uruchamiania stacji paliw lub urządzeń emitujących fale elektromagnetyczne mogących znacząco oddziaływać na środowisko, nie bliżej niż 500 m od granicy obszaru strefy ochronnej „A”, uruchamiania punktów dystrybucji i składowania środków chemicznych, produktów naftowych i innych artykułów uciążliwych dla środowiska„.

Czy urzędnicy w Urzędzie Dzielnicy Wawer wiedzą o tych zagrożeniach i przepisach prawa? Czy znają się na skomplikowanych naukowych ocenach dotyczących wpływu działania pola elektromagnetycznego na ludzkie zdrowie?

Niestety, mimo interwencji zgłaszanych już pół roku temu nikt z władz Dzielnicy Wawer nie odpowiedział przedstawicielom osiedli w tej sprawie. Rada Osiedla Sadul podjęła kolejną uchwałę w sprawie stacji bazowych przy ul. Lucerny i Mrówczej – czytaj Uchwała nr 11/2014 w sprawie stacji bazowych, po Uchwale nr 28/2013 w tej samej sprawie. W uchwale podkreślono brak zgody na zainstalowanie kolejnej stacji bazowej w tym samym miejscu blisko osiedli ludzkich, placówek oświaty i kultury.

Mieszkańcy osiedli: Sadul, Zerzeń i Wawer wnioskują o pilną interwencję władz miasta i dzielnicy w sprawie stacji bazowych telefonii komórkowej w tym rejonie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *