Co odpowie Prezydent Warszawy Wojewodzie Mazowieckiemu w sprawie WCK?

Wojewoda Mazowiecki pyta Prezydenta Warszawy o zmiany merytoryczne w statucie Wawerskiego Centrum Kultury: „Czy wnioskodawca przed przedłożeniem Radzie m.st. Warszawy projektu Uchwały Nr LXXX/2053/20l4 Rady m.st. Warszawy dokonał zmian merytorycznych w §§ 9 i 10 Statutu WCK?”

Projekt statutu WCK, który opiniowała Rada Dzielnicy Wawer, miał w §9 i 10  treść następującą (patrz: Uchwała 172/XL/2013 Rady Dzielnicy Wawer, załącznik nr 2):

„Rozdział 3:
§ 9.1. Centrum Kultury jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy;
2. Wobec pracowników Centrum Kultury czynności w sprawach z zakresu prawa pracy dokonuje Dyrektor;
3. Dyrektor ustala szczegółowy zakres czynności pracowników i tryb załatwiania powierzonych
im zadań.
§ 10. Dyrektor może tworzyć filie Centrum Kultury po zasięgnięciu opinii Organizatora.

Projekt statutu WCK, wnioskowany Prezydenta Warszawy, ma w §9 i 10 treść następującą (patrz: Uchwała LXXX/2053/2014):

„Rozdział 3:
§ 9. 1. Centrum Kultury jest pracodawcą w rozumieniu Kodeksu Pracy.
2. Wobec pracowników Centrum Kultury czynności w sprawach z zakresu prawa pracy
dokonuje Dyrektor.

Rozdział 4
Zasady gospodarki finansowej
§ 10. Mienie Centrum Kultury służy wyłącznie wykonywaniu jego zadań statutowych”.

W związku z powyższym Wojewoda Mazowiecki ponownie pyta w piśmie z 03.06.2014 Prezydenta Warszawy o procedowanie projektu uchwały przez wnioskodawcę, czyli Prezydenta Warszawy. Zmiana merytoryczna, jaka dotyczy ww. przepisów (§9 i 10) w projekcie WCK powinna być opiniowana przez Radę Dzielnicy. Nieprzedłożenie zmienionego projektu uchwały w sprawie WCK i likwidacji klubów kultury narusza statutowe właściwości Rady Dzielnicy, a tym samym zasady ustrojowe dotyczące m.st. Warszawy. Wojewoda pytał wcześniej Prezydenta w piśmie z 09.05.2014 o przedłożenie zmienionego projektu aktu (uchwały). Prezydent odpowiedział Wojewodzie dwoma pismami tj. piśmie z dnia 20.05.2014 i piśmie z dnia 21.05.2014, w których użył słowa „poprzedzony”, zamiast „przedłożony”. Wojewoda początkowo przyjął wyjaśnienia Prezydenta. Jednak zmiany w projekcie statutu WCK stały się przedmiotem ponownego zapytania. Na marginesie warto dodać, że Rada Dzielnicy nie została wcześniej poinformowana o negatywnej opinii Biura Kultury w sprawie WCK i klubów kultury w Wawrze. Negatywną opinię podpisał dyrektor T. Thun-Janowski i jego zastępca M. Naimska. Uchwałę podjęła Rada Warszawy w dniu 03.04.2014 większością głosów (patrz wyniki głosowania z LXXX sesji Rady Warszawy), mimo protestów z dzielnicy Wawer. Odbyły się w tej sprawie dwa spotkania w Biurze Kultury z przewodniczącymi rad osiedli, radnym wawerskim, dyrektorami klubów kultury. Podczas spotkań, w związku z wnioskiem do burmistrz Kaczorowskiej o wycofanie projektu uchwały, dyrektor Thun-Janowski spytał burmistrza Wawra o ewentualne wycofanie projektu uchwały. Burmistrz odmówił. Kolejnym spotkaniem w tej sprawie, na dzień przed głosowaniem w Radzie Warszawy, była interwencja przewodniczących rad osiedli, dyrektorów klubów kultury i radnego dzielnicy Wawer podczas spotkania Komisji Kultury Rady m.st. Warszawy. Jak się okazało nikt z członków komisji, włącznie z radną A. Nehrebecką nie przyznał, że zapoznał się z negatywną opinią Biura Kultury w sprawie WCK. Jednak komisja większością głosów pozytywnie zaopiniowała wnioskowany przez prezydenta projekt uchwały dotyczący WCK. Taki właśnie charakter ma rządzenie w Warszawie. Pozostaje więc pytanie: po co marnować środki budżetowe na rady dzielnicy, skoro w niektórych przypadkach nie daje się tym organom realizować ich statutowych właściwości. Komu i czemu służy taka forma rządzenia w stolicy?

W takich okolicznościach Wojewoda ponownie zwrócił się z zapytaniem do Prezydenta. Sprawa trafiła również do WSA (patrz wpis Skarga do WSA na uchwałę Rady m.st. Warszawy dot. klubów kultury i WCK w Wawrze).

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *