Wojewoda pyta prezydenta m.st. Warszawy w sprawie uchwały o połączeniu klubów kultury w Wawrze i utworzeniu WCK.

Wojewoda Mazowiecki zwrócił się z dniem 9 maja br. zapytaniem do prezydenta m.st. Warszawy w sprawie uchwały (nr LXXX/2053/2014 z 03-04-2014 ) o połączeniu Klubu Kultury „Aleksandrów”, Klubu Kultury „Anin”, Klubu Kultury „Falenica”, Klubu Kultury „Marysin”, Klubu Kultury „Radość” i Klubu Kultury „Zastów” oraz nadania nowej instytucji kultury statutu (Wawerskie Centrum Kultury, WCK). W piśmie Wojewoda pyta, „czy projekt tego aktu był przedłożony Radzie Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy w celu zajęcia przez nią stanowiska lub wyrażenia opinii, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 1 lit. j) w związku z § 6 ust. 1 pkt 5 lit. e) statutu dzielnicy Wawer”.
Tekst uchwały przedstawiony na posiedzeniu Rady Warszawy nie był nigdy przesłany Radzie Dzielnicy Wawer w celu zajęcia przez nią stanowiska. Nie było więc opinii Rady Dzielnicy Wawer w tej sprawie. Jest to niezgodne ze statutem Warszawy.
Faktem jest, że Rada Dzielnicy Wawer podjęła uchwałę o wystąpieniu z inicjatywą uchwałodawczą (projektem uchwały) w tej sprawie, ale tekst wnioskowany przez Radę Dzielnicy Wawer był zasadniczo różny od tekstu wprowadzonego pod obrady Rady Warszawy przez prezydenta m.st. Warszawy. Natomiast tekstu projektu uchwały Rady Dzielnicy Wawer nigdy nie wprowadzono pod obrady Rady Warszawy (co jest samo w sobie także złamaniem statutu).

***

Z powodu procedowania projektu uchwały.

Działanie zmierzające do połączenia klubów kultury i utworzenia Wawerskiego Centrum Kultury (WCK) trwa od dłuższego czasu. Podjęto w tym celu uchwały: nr 1527/2013 Zarządu Dzielnicy Wawer i nr 172/XL/2013 Rady Dzielnicy Wawer. Do ostatniej uchwały załączono projekt statutu WCK. Projekt statutu zakładał m.in. w „§ 10. Dyrektor może tworzyć filie Centrum Kultury po zasięgnięciu opinii Organizatora” (w projekcie statutu WCK, załączonym do projektu uchwały prezydenta m.st. Warszawy, takiego zapisu nie było). Do uchwały 172/XL/2013 Rady Dzielnicy Wawer załączono załącznik nr 1, który zawierał projekt uchwały Rady m.st. Warszawy z dnia 19.11.2013. Tymczasem dwie ww. uchwały (Zarządu i Rady Dzielnicy Wawer) zostały negatywnie zaopiniowane (patrz negatywna opinia z dnia 6 grudnia 2013r.)  przez Biuro Kultury m.st. Warszawy, które nadzoruje prezydent m.st. Warszawy. Negatywną opinię podpisał dyrektor T. Thun-Janowski oraz zastępca dyrektora M. Naimska. Opinia negatywna dotyczyła m.in. rzetelności i gospodarności w odniesieniu do ww. uchwał. Jak wskazuje statut dzielnicy odnośnie do kontroli, nadzoru i koordynacji nad działalnością organów Dzielnicy w § 62 „1. Działalność organów Dzielnicy podlega nadzorowi na podstawie kryteriów: zgodności z prawem, celowości, rzetelności i gospodarności. 2.    Nadzór sprawuje Prezydent oraz Rada Miasta”. W związku z tym biuro merytoryczne w tym zakresie (w kontekście Zarządzenia nr 4388/2010 Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie ustalenia procedur sprawowania przez Prezydenta m.st. Warszawy nadzoru nad działalnością organów dzielnic m.st. Warszawy, w związku z Zarządzeniem nr 4392/2010 Prezydenta m.st. Warszawy w sprawie projektów uchwał Rady Miasta Stołecznego Warszawy), tj. Biuro Kultury m.st. Warszawy, wypowiedziało się negatywnie odnośnie wspomnianych uchwał. W tej sytuacji Centrum Komunikacji Społecznej przekazało ww. negatywną opinię do Zarządu Dzielnicy Wawer. Warto nadmienić, że dyrektor Centrum Komunikacji Społecznej <CKS> nie zdecydował jednak o opracowaniu projektu zarządzenia nadzorczego w takiej sytuacji. Na negatywną opinię Biura Kultury odpowiedział pismem (znak: UD-XIII-WKS.402.8.2013.WPS) zastępca burmistrza w dzielnicy Wawer, Ł. Jeziorski. W związku z zaistniałą sytuacją stanowisko zajęli przewodniczący rad osiedli w dzielnicy Wawer (patrz także wpis: Negatywna opinia Biura Kultury Urzędu m.st. Warszawy w sprawie Wawerskiego Centrum Kultury). Żaden organ Dzielnicy Wawer nie poinformował Rady Dzielnicy Wawer o negatywnej opinii Biura Kultury. Tym samym Rada Dzielnicy Wawer nie miała sposobności wyrazić w tej sprawie opinii, zgodnie z przepisami statutu dzielnicy Wawer. W tej sytuacji doszło do spotkań przewodniczących wawerskich rad osiedli oraz radnego w dzielnicy Wawer z przedstawicielami Biura Kultury. Ci ostatni zaproponowali wspólne spotkanie w dzielnicy Wawer wszystkich zainteresowanych stron, w tym przedstawicieli klubów kultury oraz Biura Kultury. Niestety, władze Dzielnicy Wawer (zarówno przedstawiciele Rady Dzielnicy, jak i Zarządu Dzielnicy) nie wyraziły woli uczestniczenia w takim spotkaniu. Dlatego też dyrektor Biura Kultury, T. Thun-Janowski, był uprzejmy zorganizować drugie spotkanie w Biurze Kultury z udziałem burmistrzów dzielnicy Wawer, przewodniczących rad osiedli, radnego dzielnicy Wawer oraz dyrektorów klubów kultury. Na tym etapie spotkania, zarówno dyrektorzy klubów kultury, jak i przewodniczący rad osiedli, rozumieli, że połączenie klubów kultury odbędzie się na podstawie inicjatywy uchwałodawczej Rady Dzielnicy Wawer (załącznik do uchwały 172/XL/2013 Rady Dzielnicy Wawer). W związku z negatywna opinią Biura Kultury i negatywnym stanowiskiem przewodniczących rad osiedli, zapytana przez przewodniczących i dyrektora Biura Kultury o możliwość wycofania uchwały Rady Dzielnicy Wawer wraz z projektem uchwały Rady m.st. Warszawy, burmistrz Koczorowska odpowiedziała negatywnie, uzasadniając to brakiem kompetencji. Przedstawiciele rad osiedli, radny dzielnicy Wawer oraz dyrektorzy klubów kultury wzięli następnie udział w posiedzeniu Komisji Kultury m.st. Warszawy.  Członkowie tej komisji, zapytani o to, czy znają negatywną opinię Biura Kultury m.st. Warszawy, nie udzielili odpowiedzi twierdzącej. Przewodniczący rad osiedli powołali się m.in. na opinię B. Kudryckiej, że ,,Jawność działania, otwarty dialog, swobodny i sprawny przepływ informacji między mieszkańcami i funkcjonariuszami publicznymi są warunkiem sine qua non administracji publicznej w wielu krajach demokratycznych. Taka metoda ogranicza również stronnicze i nieetyczne działania wewnątrz organów administracyjnych” (B. Kudrycka, Dylematy urzędników administracji publicznej, Białystok 1995, s. 93). oraz na zasadę jawności, która „ma być na szczeblu samorządowym niejako gwarancją, że działania administracji będą dokonywane przy udziale i kontroli społeczeństwa. Jawność jest więc próbą zniwelowania arbitralności, dyskrecjonalności administracji” (por. E. Koniuszewska, Środki ograniczające nadużycia władzy w jednostkach samorządu terytorialnego w ustrojowym prawie administracyjnym, Wolters Kluwer Warszawa 2009, s. 125).
Już później okazało się, że połączenie klubów kultury będzie zrealizowane w ramach prezydenckiego projektu uchwały, o czym nie wiedzieli nie tylko przewodniczący rad osiedli, ale także nie wiedziała i nie została o tym poinformowana Rada Dzielnicy Wawer. Procedowanie prezydenckiego projektu uchwały (wraz ze zmienionym projektem statutu WCK) odbyło się w ramach tzw. karty uzgodnienia na podstawie wyjaśnień w ww. piśmie zastępcy burmistrza dzielnicy Wawer, wyjaśnień, które, jak się wydaje, wpisano do rubryk karty (np. za pomocą słowa „uzgodniono”), co w konsekwencji podpisała zastępca dyrektora Biura Kultury m.st. Warszawy, M. Naimska, wyjaśniwszy wcześniej, że przekonały ją argumenty burmistrz Koczorowskiej. Rada Dzielnicy nie miała okazji dowiedzieć się o zmianie przekonań M. Naimskiej w tym zakresie, jak też nie miała okazji do zajęcia stanowiska lub wyrażenia opinii, do czego m.in. jest uprawniona na podstawie statutu dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Mimo poinformowania podczas sesji w dniu 3.04.2014 Rady m.st. Warszawy o zaistniałej sytuacji za pośrednictwem dokumentów porównanych przez radnego Rady m.st. Warszawy, tj. negatywnej opinii Biura Kultury, podpisanej przez dyr. Thun-Janowskiego i zastępcę dyr. M. Naimską, oraz opinii zastępcy burmistrza dzielnicy Wawer, Rada m.st. Warszawy przegłosowała rzeczony prezydencki projekt uchwały o połączeniu klubów kultury w Wawrze. Warto dodać, że Biuro Kultury m.st. Warszawy nigdy nie przedstawiło w formie pisemnej nowej i zmienionej w stosunku do poprzedniej opinii, jak też nie przedstawiło dokumentu, który świadczyłby o zmianie opinii biura merytorycznego, jakim jest Biuro Kultury. Przewodniczący rad osiedli, zaufawszy opinii biura merytorycznego, tj. Biura Kultury m.st. Warszawy, kierowali się przekonaniem, że w sytuacji, w której komórka wiodąca w dzielnicy Wawer (zastępca burmistrza) zajęła przeciwne stanowisko wobec negatywnej opinii Biura Kultury, Rada Dzielnicy zostanie przynajmniej właściwie o tym poinformowana, aby mogła się w tej sprawie wypowiedzieć. Niestety, tak się nie stało. Rada Dzielnicy Wawer została w tym trybie pominięta. Nie poinformował jej też o zmianie sytuacji w ramach procedowania projektu uchwały przewodniczący Rady Dzielnicy Wawer N. Szczepański.
W wyniku takiego obrotu sprawy przewodniczący rad osiedli w Wawrze zwrócili się 29.04.2014 z wezwaniem do Wojewody Mazowieckiego o stwierdzenie nieważności rzeczonej uchwały Rady m.st. Warszawy, oraz  z wezwaniem do uchylenia tej samej uchwały przez Radę m.st. Warszawy. W dniu 9.05.2014 Wojewoda zwrócił się w tej sprawie z zapytaniem do Prezydenta Warszawy. Wojewoda ma 30 dni na stwierdzenie nieważności uchwały, tj. od 10.04.2014, kiedy to wpłynęła do Wojewody, podjęta przez Radę m.st. Warszawy, uchwała LXXX/2053/2014 o połączeniu klubów kultury w Wawrze i utworzeniu WCK.
Na marginesie warto dodać, że w sąsiedniej dzielnicy, tj. Praga Południe, zdecydowano o procesie odwrotnym, tj. o wyłączeniu z dzielnicowego centrum kultury, klubu kultury na Saskiej Kępie. Jak widać, Rada m.st. Warszawy będzie miała okazję elastycznego zachowania się: inaczej wobec jednej dzielnicy, a inaczej wobec drugiej dzielnicy. Ciekawe co na to Biuro Kultury m.st. Warszawy? Czy wyda tym razem pozytywną, czy też negatywna opinię?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *