Notatka ze spotkania z Przewodniczącymi Rad Osiedlowych

We wtorek 22.01.2013 o godz. 17:00, w Urzędzie Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy, odbyło się spotkanie z przewodniczącymi rad osiedli Wawra. Obecni byli przedstawiciele wszystkich 11 rad. Spotkaniu przewodniczył Pan Norbert Szczepański, przewodniczący Rady Dzielnicy Wawer. Udział wzięło także kilku radnych dzielnicowych, skarbnik dzielnicy, dwaj wiceburmistrzowie, Panowie Adam Godusławski i Przemysław Zaboklicki. Tematem spotkania były głównie zagadnienia dotyczące statutu osiedli, w tym zarządu osiedla, oraz budżetowe odnośnie do środków finansowych dla osiedli w 2013.

Zagadnienia statutowe omówiła prawnik Rady Dzielnicy Wawer. Według niej zarządy osiedla powinny być powołane w radach osiedli, zgodnie z założeniem statutu.  Ma to ułatwić m.in. dyscyplinę proceduralną. Na wniosek przewodniczącego rady osiedla Sadul swoje stanowisko w powyższej sprawie zaprezentowali radni z dzielnicowej komisji statutowej, powołanej niedawno przez radę dzielnicy Wawer. Niestety, zauważyć dał się wyraźny rozdźwięk między opinią prawnika i komisji statutowej. Komisja skonstruowała swoją opinię na podstawie intencji oraz tzw. tradycji rad osiedlowych w Wawrze. Takie ujęcie zagadnienia powołania zarządów osiedlowych nie wyjaśniło problemu, w obliczu którego znalazły się nowo wybrane rady osiedli.  Przy braku jednoznacznej opinii postanowiono o wnikliwszym pochyleniu się nad tą sprawą. Poruszono również możliwość wprowadzenia ewentualnych zmian w statutach. Przewodniczącym osiedli przekazano informację, że zarząd może być powołany z członków rady osiedla, jak i spoza niej. Prawnik dodała, że statutowe rozdzielenie zarządu i rady w osiedlach ustalone zostało ze względu na kompetencje – wykonawcze, uchwałodawcze i kontrolne w radach osiedli. Z tego też powodu te same osoby nie powinny sprawować jednocześnie funkcji w zarządzie i radzie osiedla.

Sprawy finansowe omówiła skarbnik dzielnicy. Potwierdziła, że kwota dla rad osiedli w 2013 wynosi 6000 zł. W pierwszej kolejności będą regulowane tzw. opłaty stałe rad, np. rachunki za energię. Przewodniczący osiedla Sadul zwrócił uwagę, że całkowity koszt energii w siedzibie osiedla Sadul w 2012 wyniósł 1119,78 zł. Dodał, że koszt ten nie powinien dotyczyć pozostałych rad osiedli, tym bardziej że wiele z nich nie posiada własnych siedzib (z wyjątkiem os. Radość i Międzylesie). Jednak zarząd dzielnicy nie odniósł się jednoznacznie do tej kwestii, natomiast przewodniczący Norbert Szczepański wnioskował o rozwiązanie problemu przed następnym spotkaniem w lutym. Uwagi przewodniczących rad osiedli dotyczyły też środków na bieżącą działalność rad (np. materiały biurowe, drukarki, itp.) Przewodniczący os. Miedzeszyn wnioskował o przygotowanie pakietów materiałów na działalność rad. Podobny postulat wpłynął od przewodniczącego os. Zerzeń (jednolite druki, tzw. formatki dla rad osiedlowych w formie elektronicznej). Przewodniczący os. Anin zwrócił uwagę na potrzebę zamieszczenia na internetowej stronie dzielnicy zakładki poświęconej radom osiedli. Z kolei os. Marysin Pół. zgłosiło problem braku siedziby w tym osiedlu. Rozwiązaniem, zaproponowanym przez władze dzielnicy, ma być korzystanie z pomieszczeni szkół państwowych w osiedlach, co wydaje się dość połowiczne, albowiem na ma pomieszczeń na dokumenty rady osiedla.

Kolejną propozycją władz dzielnicy, związaną z bieżącą działalnością rad osiedli, jest przesyłanie zapotrzebowań materiałowych do zarządu lub naczelnika biura obsługi rady dzielnicy. To enigmatyczne rozwiązanie pozostało w domyśle do następnego spotkania. Nie podjęto żadnej decyzji odnośnie do elektronicznego przesyłania dokumentów (osiedlowych uchwał, interpelacji, stanowisk) do władz dzielnicy. Przewodniczący Szczepański stwierdził, że uchwały rad osiedli muszą wpływać zgodnie z formą i procedurą statutową w ciągu 7 dni. Pytanie przewodniczącego Sadula, czy władze dzielnicy mogą publicznie stwierdzić, że w obecnej sytuacji rady osiedla mają lub mogą działać za pośrednictwem prywatnych środków w zakresie obsługi rad osiedlowytch, pozostawiono bez odpowiedzi, tak jak i najbliższe ewentualne działanie tych rad przed ostateczną decyzją w sprawie środków dla nich. Nie podano jednak daty podjęcia takiej decyzji. Na wniosek przewodniczącego os. Sadul, aby zarząd dzielnicy przekazał środki w kwocie 7000 zł (przeznaczone na organizację spotkań zarządu dzielnicy z mieszkańcami osiedli) do dyspozycji rad osiedli wawerskich, które w ramach tych środków zorganizują m.in. spotkania z mieszkańcami, przedstawiciel zarządu odpowiedział, że nie jest to możliwe, ponieważ środki te zostały już zaopiniowane w załączniku budżetowym podczas ostatniej sesji rady dzielnicy i nie podlegają zmianom. Środki te, jak słusznie wcześniej zauważono, służą zarządowi jedynie do jednorazowych działań PR-owych (spotkania w osiedlach), bez uwzględnienia potrzeb rad osiedli, które działają na swoim terenie w sposób ciągły, i ponadto pozostających w bliższym i bezpośrednim kontakcie z mieszkańcami osiedli. Ogólnie rzecz biorąc, środki dla rad osiedli, powiedziała skarbnik, pozostają w dyspozycji rady dzielnicy, a co za tym idzie również i zarządu. Dalsze decyzje w sprawie środków dla rad osiedli pozostawiono do opracowania (po wpłynięciu zgłoszeń z poszczególnych rad) przed następnym spotkaniem 12 lutego 2012 o g. 17:00 w Urzędzie Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy. Wśród innych zgłoszonych spraw wymienić należy zapytanie o środki na organizację turnieju sportowego os. Anin, a także zgłoszenie sprawy dotyczącej likwidacji i ustalenia nowej lokalizacji dla placu zabaw w os. Sadul.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *